Zgłaszanie nieprawidłowości
Wychodząc na przeciw oczekiwaniom stworzono proste narzędzie do zgłaszania wszelkich nieprawidłowości dotyczących projektów finansowanych ze środków pochodzących z Programu Infrastruktura i Środowisko. Przekazywane sygnały o nieprawidłowościach pozwolą na wprowadzenie odpowiednich środków zaradczych oraz przyczynią się do zapewnienia najwyższych standardów realizacji projektów.
W celu zgłoszenia nieprawidłowości należy: skorzystać z formularza lub wysłać wiadomość na adres e-mail: naduzycia.POIS@mir.gov.pl.
Podpisanie Umowy o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020
4 kwietnia 2018 roku pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie reprezentowanym przez Prezesa Zarządu Kazimierza Kujdę, oraz Janusza Topolskiego – Pełnomocnika, p.o. Głównego Księgowego, a Przedsiębiorstwem Komunalnym Sp. z o.o. w Pleszewie reprezentowanym przez Prezesa Zarządu Spółki Grzegorza Knappe podpisano umowę o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.
W gestii Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. jako Beneficjenta środków unijnych w ramach Projektu jest przeprowadzenie całego procesu inwestycyjnego, wyłonienie Wykonawców usług i robót budowlanych, dokonywanie płatności na rzecz Wykonawców, prowadzenie rozliczeń i sprawozdań finansowych, sporządzenie raportów końcowych, monitorowanie osiągnięcia założonych efektów, prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych. W celu sprawnej realizacji ww. zadań, Prezes Spółki w ramach jej struktury powołał nową komórkę organizacyjną pod nazwą Jednostka Realizująca Projekt (JRP).
Planowany całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 11 676 086,86 zł brutto. Maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych wynosi 7 134 071,27 zł. Unia Europejska Fundusz Spójności zobowiązała się udzielić Beneficjentowi dofinansowania na realizację Projektu w wysokości 85 % kwoty wydatków kwalifikowanych poniesionych w toku realizacji Projektu, nie więcej niż 6 063 960,57 zł. Pozostałe koszty Beneficjent pokryje ze środków własnych oraz z pozyskanych na ten cel pożyczek.
Fundusz Spójności powstał na mocy Traktatu z Maastricht o utworzeniu Unii Europejskiej z 1991 r., który wszedł w życie w 1993 r. i został powołany w celu zmniejszania różnic w poziomie gospodarczo-społecznym krajów i regionów Unii Europejskiej. Fundusz ma zasięg krajowy, a nie regionalny jak w przypadku funduszy strukturalnych.
CELE:
- Wzmacnianie spójności społecznej i gospodarczej Unii poprzez finansowanie dużych projektów tworzących spójną całość w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury transportowej.
- Odzwierciedlenie filozofii trwałego i zrównoważonego rozwoju.
BENEFICJENCI FUNDUSZU SPÓJNOŚCI:
w sektorze środowiska:
- jednostki samorządu terytorialnego,
- związki jednostek samorządu terytorialnego,
- komunalne spółki prawa handlowego,
- Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Projekty finansowane z Funduszu Spójności powinny być zgodne z postanowieniami traktatów, przyjętymi zgodnie z nimi instrumentami oraz politykami wspólnotowymi łącznie z polityką ochrony środowiska, transportową, w dziedzinie sieci transeuropejskich, polityką konkurencji oraz polityką zamówień publicznych.
W latach 2014-2020 z Funduszu Spójności skorzystają: Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Estonia, Grecja, Litwa, Łotwa, Malta, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry.
Z Funduszu Spójności przeznaczono w sumie 63.4 mld EUR na działania należące do następujących kategorii:
- transeuropejskie sieci transportowe, zwłaszcza wskazane przez UE priorytetowe projekty o znaczeniu ogólnoeuropejskim - środki z Funduszu Spójności są wykorzystywane na wspieranie projektów infrastrukturalnych realizowanych w ramach instrumentu "Łącząc Europę";
- środowisko - w tej dziedzinie środki z Funduszu Spójności mogą także wspierać realizację projektów związanych z energetyką i transportem, o ile zapewniają ewidentne korzyści dla środowiska w zakresie wydajności energetycznej, wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, rozwoju transportu kolejowego, wspierania intermodalności, wzmacniania transportu publicznego itd.
Pomoc finansowa z Funduszu Spójności może zostać wstrzymana decyzją Rady (podjętą kwalifikowaną większością głosów), jeśli państwo członkowskie przekroczy dozwolony limit deficytu publicznego i jeśli nie rozwiąże tego problemu lub nie podejmie stosownych działań w celu jego rozwiązania.
Wszystkie informacje dotyczące przetargów znajdują się w zakładce ZAMÓWIENIA PUBLICZNE na stronie głównej Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. w Pleszewie.